Faq
Under har vi samlet de mest vanlige spørsmålene og svar. Finner du ikke det du leter etter, nøl ikke med å ta kontakt med oss – send oss gjerne en e-post. Vi er her for å hjelpe deg på veien! 😊🌟
Om boligene
Hvordan finner jeg ledig bolig?
Alle våre boliger annonseres på Finn.no og våre nettside livealva.no (under meny “Finn ditt hjem”). Vi har et stort utvalg av utleieboliger i alle størrelser og prisklasser. Søknadsskjemaet finner du enkelt via lenken i annonsen.
Hvor store er boligene?
Vi har en portefølje med boliger av ulike størrelser fra mindre studio til 5 soverom. Alle våre ledige boliger vil du finne på Finn.no og/eller på vår nettside under “Finn ditt hjem”
Er boligene møblert?
Nei. Alle våre boliger leies ut umøblert.
Er det hvitevarer i boligene?
Standard hvitevarer inngår i husleien.
Er internett inkludert i husleien?
Nei, internett er ikke inkludert i husleien, med mindre annet er beskrevet i leieavtalen din. Vi har installert fiber internett i alle våre bygårder. Som leietaker kan du enkelt opprette abonnement via Global Connect til gode priser og uten binding.
Er strøm inkludert i husleien?
Nei. Det må opprettes strømabonnement hos valgfri leverandør ved inngåelse av leieavtale av leietaker.
Har dere sykkelparkering?
Ja. I alle våre bakgårder finner du et sykkelstativ. Leietaker er selv ansvarlig for forsvarlig oppbevaring av sykkel og forsikring av denne.
Er det mulig å leie parkering?
Nei. Vi har dessverre ingen parkeringsplasser til utleie.
Har dere boder til leie?
Noen av våre bygårder har boder til utleie. Kun på forespørsel.
Husleieavtalen
Må jeg betale depositum?
Ja. For å inngå et leieforhold med Alva må du stille en form for garanti. Vi tilbyr to løsninger som følger; 1. Depositum i BN Bank. Summen tilsvarer 2 mnd husleie og må være innbetalt før innflyttingen. Utleieren dekker kostnaden for etablering av depositumskontoen. 2. Kjøpe en depositumsgaranti, levert av Søderberg og Partners. Kostnaden for denne tilsvarer 16% av 3 måneders husleie. For å kunne kjøpe garanti må en ha godkjent kredittsjekk. Vårt Alva team oppretter dette samtidig med kontrakten og alt signeres enkelt og greit med Bank ID.
Tilbyr Alva depositumsgaranti?
Vi tilbyr depositumsgaranti via vår partner Søderberg & Partners. Kostnaden for denne tilsvarer 16% av 3 måneders husleie.
Når skal husleien betales?
Husleien skal alltid betales forskuddsvis. Første måneds husleie sendes ut før overtakelse og skal innbetales før du flytter inn. Deretter må husleien betales innen 1. hver måned.
Justeres leieprisen i løpet av leieperioden?
I henhold til Husleieloven justeres husleien årlig etter konsumprisindeksen, KPI. Utleieren vil sende ut en måneds varsel om dette.
Hvor lenge varer husleiekontrakten?
I henhold til husleieloven inngår vi leieavtaler på 3 år. Vi tilbyr en fleksibilitet med bindingsperiode på 9 mnd med en gjensidig oppsigelse på 3 mnd, det utgjør en minimums leieperiode på 12 mnd.
Leie hos Alva
Hva er kravene til leietaker?
For å kunne leie en bolig hos Alva må visse kriterier være oppfylt. • Du må være myndig • Du må ha norsk fødselsnummer eller D-nummer. Det stilles krav til dette ved etablering av depositum eller garanti • Det stilles krav til garanti. Du kan velge mellom 2mnd depositum eller depositumsgaranti tilsvarende 16% av 3mnd husleie • Kredittsjekk utføres av alle leietakere. • Utleiereferanse fra tidligere utleier verdsette men ikke et krav
Trenger jeg innboforsikring?
Som leietaker må du ha egen innbo- og løsøreforsikring. Det samme gjelder om du bor sammen med noen i et bokollektiv som også har innboforsikring, med mindre dere er samboere. Da holder det med én innboforsikring
Jeg ønsker å leie bolig av Alva. Hvordan avtaler jeg tid for visning?
Vi ber deg sende et par linjer om hva du er på utkikk etter til vårt Alva Team, hello@livealva.no
Jeg bor ikke i Oslo, kan jeg avtale digital visning?
Selvsagt kan vi avtale digital visning. Ta kontakt med oss på hello@livealva.no så ordner vi det. Husleiekontrakten er selvsagt digital og signeres enkelt via BankId.
Er kjæledyr tillatt?
Dyrehold er ikke tillatt uten skriftlig samtykke fra utleieren.
Hvordan foregår en overtakelse?
På overtagelsen vil vi gå igjennom leiligheten og fylle ut overtakelsesprotokollen. Her noteres tilstanden på leiligheten, som betyr at om det er noen merker eller skader vil dette føres opp. Leiligheten leies ut "slik som den er". Eventuelle merker og skader vil ikke bli utbedret i leieperioden, men det er viktig å få notert ned dette slik at dette ikke er noe som vil bli trukket av ditt depositum ved utflytting. Leilighetens tilstand dokumenteres også med bilder. Protokollen skal signeres av dere som leietakere som bekrefter at dere har fått med alt og at denne er endelig. Det er derfor viktig at alle leietakerne stiller på overtagelsen. Protokollen vil bli liggende i deres kontraktsmappe og tatt med som grunnlag til vurdering av leiligheten dagen dere flytter ut. Du vil kunne se protokollen på "Min side".
Har jeg som leietaker et vedlikeholdsansvar?
Ja, som leietaker er du ansvarlig for deler av vedlikeholdet av boligen. Leietakerens ansvar er i samsvar med Husleieloven og er også bekreftet i leiekontrakten. Dette inkluderer regelmessig innvendig vedlikehold som; • Rengjøre sluket og vannlåsen • Rengjøre filteret på kjøkkenviften • Bytte batteriene på røykvarsleren. Skulle det skje at du ødelegger kjøkkendører eller knuser vasken, vil du selvfølgelig bli holdt ansvarlig for å erstatte disse elementene. Det er leietakers ansvar å rapportere større vedlikehold til utleier umiddelbart for å minimere ytterligere skade og kostnader.
Må jeg vaske trappa?
Nei. Et profesjonelt selskap rengjør regelmessig trappene. Dette er utleierens ansvar.